Waarom is zakelijk internet duurder dan normaal internet?

Factoren die de prijs van zakelijk internet beïnvloeden en duurder maken. De prijs van een zakelijk internet abonnement wordt door verschillende factoren beïnvloed. De belangrijkste 4 factoren leggen we hieronder uit.

1. Overboeking

Overboeking is een technische term om aan te geven met hoeveel gebruikers de capaciteit van een internetverbinding wordt gedeeld. Voor particuliere verbindingen ligt de overboeking tussen de 20 en de 100. Er maken dan tussen de 20 en 100 personen gebruik van dezelfde verbinding. Een aanbieder zoals KPN of Ziggo biedt dan bijvoorbeeld 30 Mb/s aan, maar als iedereen tegelijk op internet zit, wordt de snelheid nog maar (20 mb/30) 0,67 Mb/s. Bij zakelijk internet ligt de overboekingsfactor vaak tussen de 1 en de 20. De verbinding wordt dus met minder gebruikers gedeeld waardoor de kosten ook hoger zijn.

2. SLA

De SLA van zakelijk internet (zoals glasvezel) ligt veel hoger, omdat bedrijven veel meer afhankelijk zijn van internet voor hun werkzaamheden. Bovendien lopen ze vaak veel geld mis wanneer internet niet beschikbaar is. Een SLA van 98% is niet ongewoon.

3. Beschikbaarheid

In sommige gevallen is er nog geen internetverbinding voor zakelijk gebruik beschikbaar. Zeker voor glasvezel is dit in veel gevallen zo. Op dat moment moet de kabel nog ingegraven worden en worden aangesloten op het ISRA-punt. De kosten hiervoor worden doorberekend in de verbinding. Zakelijk glasvezel aanleggen zou ook een oplossing kunnen zijn.

4. Aanvullende diensten

De laatste factor waardoor de verbinding duurder wordt, zijn de aanvullende diensten. Standaard zijn er veel diensten inbegrepen. Bij Ziggo Zakelijk zijn bijvoorbeeld VoIP en eigen IP-adressen ingebegrepen in het MKB-pakket. KPN zakelijk hanteert standaard lagere tarieven maar vraagt extra voor aanvullende diensten zoals pinnen (via een beveiligde verbinding) en VoIP.