Hoe verhoog je je online zichtbaarheid?
Online zichtbaarheid is de zichtbaarheid van uw online kanalen op internet, bijvoorbeeld in de zoekmachine van Google. Dit trekt online bezoekers en leidt tot online verkeer naar uw kanalen. Stel uzelf de vraag: Hoe zorg ik ervoor dat gebruikers mijn website bezoeken?. Één van de mogelijke antwoorden op deze vraag is: Door ervoor te zorgen dat mijn publiek mijn website gemakkelijk kan vinden. Die vindbaarheid wordt gestimuleerd door de zichtbaarheid op verschillende kanalen, zoals zoekmachines of social media. Het resultaat: organisch verkeer.
Wat is organisch verkeer?
Organisch verkeer bestaat uit mensen die uw website bezoeken via een andere route dan betaalde advertenties. Die andere mogelijke routes zijn onder meer zoekmachines, die het adres rechtstreeks intypen, of posts op sociale media. Bijvoorbeeld: door inhoud te maken die Google beschouwt als een goed antwoord op de vraag van de gebruiker, komt uw website omhoog op de resultatenpagina van zoekmachines. Dat betekent dat meer mensen uw pagina zullen zien en erop klikken. Die gebruikers op de pagina worden organisch verkeer genoemd. En dat is wat je wilt: duurzaam en ongedwongen.
Waarom is zichtbaar zijn belangrijk?
Er zijn verschillende redenen waarom de zichtbaarheid online belangrijk is:
– Het stimuleert online verkeer. Als uw publiek nog niet naar uw merk zoekt, bent u onvindbaar zonder online zichtbaarheid. En dat betekent geen of veel minder online verkeer.
– Het is een duurzame investering op lange termijn. Als gebruikers op uw website terechtkomen vanwege inhoud van hoge kwaliteit en niet via betaalde advertenties, investeert u in een duurzame bron van bezoekers.
– Het kan u helpen uw zakelijke doelen te bereiken. Als het u lukt om uw online bezoekers te activeren, kunt u uw bedrijfsdoelen behalen.
Door online zichtbaar te zijn kan u gevonden worden in Google. Dit is de eerste stap om online verkeer aan te trekken. Content die deze gebruikers triggert en stimuleert, kan ze ook activeren. Dit is een belangrijke stap om uw doelen te bereiken. Een voorbeeld van een doel dat u kunt bereiken met online zichtbaar te zijn, is leadgeneratie om zo de omzet te verhogen.
Hoe vergroot u uw online zichtbaarheid?
Het is tijd om aan het werk te gaan. Wat kunt u doen om uw zichtbaarheid online te vergroten? Er zijn eerst enkele belangrijke basisprincipes waarmee u rekening moet houden wanneer u een solide en datagestuurde strategie formuleert: ken uw publiek en weet waar ze te vinden zijn. Met andere woorden: welke kanalen zijn het meest geschikt om uw publiek te bereiken?
Blijf op de hoogte van de laatste online trends. Houd goed in de gaten wat uw concurrentie doet. Gebruik het als inspiratie en doe het dan beter!
Word gevonden in Google
Google is de grootste zoekmachine, goed voor meer dan 95% van de zoekopdrachten. Om goed gevonden te worden in Google, is het belangrijk om zoekmachineoptimalisatie (SEO) actief toe te passen. Zeker als uw merk nog niet bovenaan staat, heeft u SEO nodig. Op deze manier is uw website zichtbaar voor relevante zoekwoorden. Zelfs als mensen uw merknaam nog niet intypen.