CRM, een handige systeem
Je vraagt je misschien af, wat is CRM? Het klinkt je onbekend aan de oren, is het nieuw? Oud? CRM staat voor Customer Relationship Management. In het Nederlands is dit Klantenrelatiebeheer. Deze relatiebeheer bestaat niet voor niks. Bedrijven kunnen erg groot worden, van 1 man, tot miljoenen wereldwijd. Wat hebben grote bedrijven ook nog? Een groot aantal klanten. Deze klanten zijn allemaal uniek, ze hebben allemaal hun eigen gedachten, normen en waarden. Dit vraagt voor veel meningen. Het maakt niet uit hoe groot je bent, je kan niet elke mening horen. Hiermee kan een CRM systeem je wel mee helpen.
Wat kan je met CRM?
Een CRM systeem is de computerversie van CRM. CRM kan dus ook offline. Hoewel, wat kan je met CRM? CRM is met gebruik van klantgegevens je klanten tevreden houden. Hoe? Dit systeem kijkt naar wat klanten zeggen, wat hun voorkeuren zijn en condenseren het in een makkelijk te lezen overzicht. Deze overzicht kan jij of anderen in je team gebruiken om je aangeboden product of service te verbeteren of te veranderen. CRM is dus volledig gericht op het leesbaar maken van een groot hoeveelheid feedback. Je kan het ook zonder doen, maar het is mogelijk dat je dan tijd verliest.
Is CRM aangeraden?
Dat ligt compleet aan het bedrijf. Is je bedrijf groot? Dan is het een aanrader, is je bedrijf klein? Dan hoef je je niet te veel zorgen te maken. Een CRM systeem is gemaakt met de doel om van veel data weinig te maken. Hoewel heeft het niet alle informatie, veel informatie moet je nog tevoorschijn krijgen vanuit andere bronnen. Wat dacht je van social media? Laatste tijden wordt social media heel veel gebruikt om de klagen, of als de klant het erg leuk vindt, aan te raden. Ben je tevreden met hoe je huidig werkt? Of wil je CRM? De keuze is aan jou.